Нощно напикаване при 9-годишно дете
Публикувано на: 30 Апр 2010 10:22
Понеже казах, че за сега не възнамерявам да прилагам ТЕС върху други хора – винаги става така, когато кажа нещо винаги става обратното. На семинара Иван ми каза нещо като „Никога не казвай никога”.
Една приятелка от доста време ме моли да опитам да поработя със сина и. Никога не съм чувствала, че трябва да го правя, защото особено при дете няма как тази работа да не бъде свързана с изграждане на надежди (детето е на 9 години, хем разбира достатъчно, хем не). От друга страна никога не ми се искало да кажа твърдо НЕ, защото пък родителите вече са свързали някаква надежда с това, дори все повече го виждат като единствения начин. Опитвах се да им обясня, че нямам опит да започна с дете, после го отлагах докато мине семинара – надявах се да се откажат от идеята, но те се палят все повече. Ще се радвам на идеи и корекции, дори много, затова го и пиша.
Историята:
Разказа на майката:
От раждането до сега детето се напикава нощем, винаги е спало с памперс, като на по-малка възраст (между 2 и 6 г. е имало случаи да се събужда сухо, но „мокрите дни” са били значително повече). На въпроса ми защо не са опитали да махнат памперсите през този период отговори: „Вярвах, че ще си престане сам, по-чистичко е с памперсите, няма опасност да настине, а и не исках да го пресирам. Не съм се притеснявала – и други деца се напикават до късно, пък после го израстват”. След 6-тата година всяка сутрин е мокър, но това никога не е притеснявало родителите, съответно и те не са притеснявали по какъвто и да е начин детето, защото твърдо са вярвали, че ще отмине през пубертета. Спокойствието рухва преди около година (малко след тръгването на училище), когато малко по малко детето започва да се изпуска и през деня – никога в училище или на обществени места, не и докато учи или играе навън, само когато седне пред екран (телевизор, компютър).
Попитах за „воден проблем”, както го интерпретира ГНМ.
Когато малкия е бил на 10-тина дни при поливане на главичката по време на къпане е погълнал вода и се е задавил до степен, че се е наложило да го обърнат с главата надолу и да го тръскат докато изплаче. Определено това е ужасен спомен за майката.
Другото, което намира за странно е, че винаги когато са на море детето се събужда със сух памперс през целия период. Не го отдава обаче на промяна на обстановката, защото на други места където ходят не се случва, по скоро интуитивно го свързва със студената вода, в която детето кисне по цял ден (гледа на това като на ледена кола при болно гърло).
Искам само да вметна, че познавам това семейство от много години, децата ни са на една възраст, отрастнали за заедно, и в детската градина и сега в училище, но никога тази тема не се е обсъждала, нито пък при детето по някакъв начин съм усетила да осъзнава проблем. Говорим за това откакто работя с ТЕС. За това време обаче майката не успя да се почувства достатъчно силна за да започне да се занимава с проблема сама, макар че доста се опитвах да я мотивирам. Иначе тя ще работи по себе си с всичко, което и кажа – не искам да я съдя, това е най-лесно.
Детето е прекрасно, много умно, но сравнително затворено, не обича да говори много, да вдига шум, да бъде център на внимание както повечето деца.
Разказа на детето:
Определено не му се говори. Казва, че иска да престане да се напикава, защото иначе няма да може да ходи на Зелено училище. След това пита „Това ли е всичко?” и бърза да си отиде в стаята. Друго е трудно да се измъкне спонтанно. Накарах го да си представи, че се е изпуснал в училище и приятелите му го гледат. Той каза, че пак нищо не изпитва, защото това няма да се случи. Докато минавах по точките му каза „Нищо друго не ме притеснява, единствено че това няма да се махне само”. И после пак мина на „Не ми се говори по въпроса, нищо не ме притеснява.” Стана, но ми направи впечатление, че се движи странно, сякаш свил крачета, леко приведен. Придърпах го към мен и видях малко кръгче на панталона му. Попитах го защо ходи така. Отговори „Защото мама ще ми се кара, че не си смених панталона преди да дойда да говорим. Тя не обича да стоя така.” Казах „А ти?” Отговори: „Не знам, не ми се говори.”
Искаше ми се да мина отново по точките му, виждах, че го боли, но вече беше станал и ми избяга. Реших да го оставя за сега.
Помолих преди да започнем родителите да го заведат на лекар за да погледне бъбреците, просто за да знаем, че физически всичко е наред. Инструктирах майката да започне да работи с „Въпреки че едва не удавих детето си .....” (това са нейни думи) по 10 пъти на ден, като се вслушва в това, какво и нашепва интуицията и да записва всичко. Когато има време ще направим ЕТ на аспектите, които излязат (надявам се да излязат).
Малкия ще прави визуализации – спрямо това прояви странна охота, усет, идеи - чак ме изненада на фона на разговора.
Аз още не съм се мобилизирала достатъчно, не съм решила какво точно ще правя. Не вярвам в ефекта от прокси, както много пъти съм казвала тук, и тесах първо това. Мисля, че си осигурих пространство да пробвам, а и осъзнавам, че аз навремето се опитвах да постигна мои си цели с него, което го направи неефективно. Дистанцира ме факта, че не вярвам, че ще усещам промяната в чувствата на детето, така както усещам моите когато работя със себе си, което най-вероятно не е вярно.
Давам си шанс да го усетя.
После правих прокси с „Въпреки, че не ми се говори ...” . Това, което ми излиза е този компютър (като някакъв символ на затварянето в себе си, като влизане в дневен сън), иска ми се да махна детето от него (а и от телевизора) за няколко дни за да видим ефекта, но това определено ще го отблъсне от мен, защото при това дете не става въпрос за злоупотреба, има си определени 2 часа за това и си ги спазва с разбиране (познавам го отдавна).
Една приятелка от доста време ме моли да опитам да поработя със сина и. Никога не съм чувствала, че трябва да го правя, защото особено при дете няма как тази работа да не бъде свързана с изграждане на надежди (детето е на 9 години, хем разбира достатъчно, хем не). От друга страна никога не ми се искало да кажа твърдо НЕ, защото пък родителите вече са свързали някаква надежда с това, дори все повече го виждат като единствения начин. Опитвах се да им обясня, че нямам опит да започна с дете, после го отлагах докато мине семинара – надявах се да се откажат от идеята, но те се палят все повече. Ще се радвам на идеи и корекции, дори много, затова го и пиша.
Историята:
Разказа на майката:
От раждането до сега детето се напикава нощем, винаги е спало с памперс, като на по-малка възраст (между 2 и 6 г. е имало случаи да се събужда сухо, но „мокрите дни” са били значително повече). На въпроса ми защо не са опитали да махнат памперсите през този период отговори: „Вярвах, че ще си престане сам, по-чистичко е с памперсите, няма опасност да настине, а и не исках да го пресирам. Не съм се притеснявала – и други деца се напикават до късно, пък после го израстват”. След 6-тата година всяка сутрин е мокър, но това никога не е притеснявало родителите, съответно и те не са притеснявали по какъвто и да е начин детето, защото твърдо са вярвали, че ще отмине през пубертета. Спокойствието рухва преди около година (малко след тръгването на училище), когато малко по малко детето започва да се изпуска и през деня – никога в училище или на обществени места, не и докато учи или играе навън, само когато седне пред екран (телевизор, компютър).
Попитах за „воден проблем”, както го интерпретира ГНМ.
Когато малкия е бил на 10-тина дни при поливане на главичката по време на къпане е погълнал вода и се е задавил до степен, че се е наложило да го обърнат с главата надолу и да го тръскат докато изплаче. Определено това е ужасен спомен за майката.
Другото, което намира за странно е, че винаги когато са на море детето се събужда със сух памперс през целия период. Не го отдава обаче на промяна на обстановката, защото на други места където ходят не се случва, по скоро интуитивно го свързва със студената вода, в която детето кисне по цял ден (гледа на това като на ледена кола при болно гърло).
Искам само да вметна, че познавам това семейство от много години, децата ни са на една възраст, отрастнали за заедно, и в детската градина и сега в училище, но никога тази тема не се е обсъждала, нито пък при детето по някакъв начин съм усетила да осъзнава проблем. Говорим за това откакто работя с ТЕС. За това време обаче майката не успя да се почувства достатъчно силна за да започне да се занимава с проблема сама, макар че доста се опитвах да я мотивирам. Иначе тя ще работи по себе си с всичко, което и кажа – не искам да я съдя, това е най-лесно.
Детето е прекрасно, много умно, но сравнително затворено, не обича да говори много, да вдига шум, да бъде център на внимание както повечето деца.
Разказа на детето:
Определено не му се говори. Казва, че иска да престане да се напикава, защото иначе няма да може да ходи на Зелено училище. След това пита „Това ли е всичко?” и бърза да си отиде в стаята. Друго е трудно да се измъкне спонтанно. Накарах го да си представи, че се е изпуснал в училище и приятелите му го гледат. Той каза, че пак нищо не изпитва, защото това няма да се случи. Докато минавах по точките му каза „Нищо друго не ме притеснява, единствено че това няма да се махне само”. И после пак мина на „Не ми се говори по въпроса, нищо не ме притеснява.” Стана, но ми направи впечатление, че се движи странно, сякаш свил крачета, леко приведен. Придърпах го към мен и видях малко кръгче на панталона му. Попитах го защо ходи така. Отговори „Защото мама ще ми се кара, че не си смених панталона преди да дойда да говорим. Тя не обича да стоя така.” Казах „А ти?” Отговори: „Не знам, не ми се говори.”
Искаше ми се да мина отново по точките му, виждах, че го боли, но вече беше станал и ми избяга. Реших да го оставя за сега.
Помолих преди да започнем родителите да го заведат на лекар за да погледне бъбреците, просто за да знаем, че физически всичко е наред. Инструктирах майката да започне да работи с „Въпреки че едва не удавих детето си .....” (това са нейни думи) по 10 пъти на ден, като се вслушва в това, какво и нашепва интуицията и да записва всичко. Когато има време ще направим ЕТ на аспектите, които излязат (надявам се да излязат).
Малкия ще прави визуализации – спрямо това прояви странна охота, усет, идеи - чак ме изненада на фона на разговора.
Аз още не съм се мобилизирала достатъчно, не съм решила какво точно ще правя. Не вярвам в ефекта от прокси, както много пъти съм казвала тук, и тесах първо това. Мисля, че си осигурих пространство да пробвам, а и осъзнавам, че аз навремето се опитвах да постигна мои си цели с него, което го направи неефективно. Дистанцира ме факта, че не вярвам, че ще усещам промяната в чувствата на детето, така както усещам моите когато работя със себе си, което най-вероятно не е вярно.
Давам си шанс да го усетя.
После правих прокси с „Въпреки, че не ми се говори ...” . Това, което ми излиза е този компютър (като някакъв символ на затварянето в себе си, като влизане в дневен сън), иска ми се да махна детето от него (а и от телевизора) за няколко дни за да видим ефекта, но това определено ще го отблъсне от мен, защото при това дете не става въпрос за злоупотреба, има си определени 2 часа за това и си ги спазва с разбиране (познавам го отдавна).